Selecteer een pagina

In juli en augustus heb ik een cursus Kinderboeken illustreren gevolgd. Ik ben namelijk gek op prentenboeken en wat is er nou leuker dan ze zelf te illustreren? 

MATS – ICB

Ik volgde de cursus via MATS; dit staat voor Make Art That Sells. Het is het opleidingsinstituut van Lilla Rogers (van Lilla Rogers Studio), een Amerikaanse agent van o.a. kinderboeken, en Beth Kempton (haar organisatie heet Do What You Love). MATS geeft diverse online cursussen op het gebied van kunst, creativiteit e.d. ICB staat voor Illustrating Children’s Books, een van de cursussen van MATS. De cursus wordt gegeven door Lilla Rogers en Zoë Tucker, een art director van kinderboeken uit Groot-Brittannië.

Het beloofde een intensieve cursus van vijf weken te worden, dus ik besloot om er alle tijd voor te nemen. Elke dag kreeg ik online nieuwe informatie en nieuwe opdrachten.

Week 1 – Personage

In de eerste week kon je kiezen uit drie verhaallijnen. Het verhaal dat mij het meeste aansprak was dat van Greta and the Wolves. Het was lichtjes gebaseerd op het leven van Greta Thunberg, een Zweedse klimaatactiviste die bekend raakte toen ze besloot om na de zomervakantie tot de Zweedse parlementsverkiezingen op 9 september 2018 elke schooldag te staken en met een spandoek buiten het Zweeds parlement post te vatten om aandacht te vragen voor de dreigende klimaatverandering. De titel van het verhaal is later overigens aangepast naar The Girl who said NO!

In het verhaal is Greta een meisje dat in een mooi bos woont. Op een dag wordt het bos opgeschrikt door wolven die een enorme puinhoop veroorzaken. Ze maken veel lawaai en laten al hun rotzooi liggen. Elke dag komen ze terug en herhaalt de situatie zich. De kinderen en dieren die in het bos wonen, vinden het verschrikkelijk maar zijn bang om er wat van te zeggen. Behalve Greta. Zij bedenkt een plan om de wolven tegen te houden. Ze maakt een bord en gaat daarmee naar de plek waar de wolven het bos inkomen. De wolven trekken zich er echter niks van aan en blijven komen. Dan komt er een jongetje, dat ook boos is. Hij gaat met zijn bord naast Greta staan. Langzamerhand komen er steeds meer kinderen bij. Uiteindelijk nemen de wolven notie van de kinderen met de borden. Zij schamen zich voor wat ze gedaan hebben en bieden hun excuses aan. Ze ruimen alle rotzooi op en gedragen zich voortaan netjes.

In het verhaal komen verschillende personages voor, waarvan Greta en de wolven de belangrijkste zijn. In de eerste week begonnen we met het tekenen van Greta. Aangezien ik nog niet begrepen had dat het om een kind in de peuter/kleuterleeftijd ging, tekende ik Greta eerst als een soort pubermeisje. Tijdens de reviews bleek al snel dat dat niet de bedoeling was. Ik veranderde haar daarom in een veel jonger meisje. Verder moesten we nadenken over accessoires die belangrijk waren voor Greta, bijvoorbeeld wat voor kleding draagt ze, wat heeft ze bij zich. Ik gaf haar een t-shirt, spijkerbroek, mutsje en stoere schoenen en een ratje met rugzakje.

Week 2 – Emoties

De tweede week stond in het teken van Emoties. We moesten het personage tekenen met verschillende emoties op het gezicht. Blij, verdrietig, boos, verrast. Vooral de stand van de wenkbrauwen, de vorm en afmetingen van de ogen en de mond bleken hier een rol te spelen.

Week 3 – Houdingen

In de derde week ging het over Houdingen. We schetsten personages in verschillende poses. Staand, zittend, liggend, springend. Ik vond het het makkelijkst om foto’s van kinderen te gebruiken als referentiemateriaal. Elke dag kregen we nieuwe tips en voorbeelden. 

Week 4 – Omgeving

In de vierde week gingen we aan de slag met de Omgeving. Greta woont aan de rand van het bos. Ik tekende een huisje, bomen, een bosweggetje en een tafel waaraan Greta zat te werken aan haar plan om de wolven tegen te houden.

Week 5 – Cover

De vijfde week stond geheel in het teken van de Cover. Deze moest natuurlijk een indruk van het verhaal geven. De belangrijkste personages moesten erop staan en de titel moest duidelijk leesbaar zijn. De belangrijkste ingrediënten waren dan ook Greta, een wolf en de bomen van het bos.

Conclusie

Ik vond het een uiterst leerzame cursus. Zoals ik gedacht had, was het inderdaad behoorlijk intensief. Maar je kunt er net zoveel of zo weinig tijd in stoppen als je zelf wilt. Mijn medestudenten die ik via de besloten Facebook groep leerde kennen, bleken soms al volleerd kinderboekenillustrator te zijn. Kennelijk vonden ze zelf dat ze toch nog wat konden leren en dat was ook wel zo. Elke week was er een Facebook Review van ruim een uur, waarin Lilla en Zoë een groot aantal inzendingen bespraken.

Kortom, een hele leuke cursus waarin ik veel geleerd heb en waarbij ik veel inspirerende mede-illustratoren online heb ontmoet via de Facebook-groep. Of ik ooit een kinderboek ga illustreren weet ik nog niet. Het blijkt toch wel een zeer tijdrovende klus te zijn. Je praat meestal over maanden, zo niet jaren voordat het boek gereed is voor publicatie. Maar de technieken die ik geleerd heb, zijn zeker ook toe te passen op andere illustratie-uitingen zoals kaarten, artprints of patronen. Ik ga er dus zeker mee door!